MUUTA
Omavalvontasuunnitelma
Sosiaali- ja
terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n ja Valviran määräyksen 1/2024
mukainen palveluyksikön omavalvontasuunnitelma
Tätä omavalvontasuunnitelmaa on päivitetty viimeksi 13.08.2024
Tällä omavalvontasuunnitelmalla valvotaan alla kerrotun palveluyksikön
toimintaa ja palveluyksikössä käytettyjen alihankkijoiden toiminnan laatua ja
asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Velvollisuus
laatia palveluyksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma perustuu sosiaali- ja
terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 27 §:n ja sen perusteella laadittuun
Valviran määräyksen 1/2024. Mikäli palveluntuottajalla on kaksi tai useampia
palveluyksiköitä, on palveluntuottajan laadittava kunkin palveluyksikön lisäksi
omavalvontaohjelma. Palveluyksiköllä tarkoitetaan toiminnallisesti ja
hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja
terveyspalveluita. Jokaisella palveluyksiköllä on lähtökohtaisesti omat nimetyt
vastuuhenkilöt. Tyypillisesti kuntoutusyrityksissä on vain yksi palveluyksikkö,
jossa voi kuitenkin olla useita eri palvelupisteitä (toimipisteitä).Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien
tunnistamiseen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin
omavalvontasuunnitelmaan kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma ei ole
strateginen asiakirja, vaan käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota
päivitetään tarpeen mukaisesti ja säännöllisesti, vähintään neljän kuukauden
välein.
Tämä
omavalvontasuunnitelma on laadittu Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n mallipohjan
avulla.
Omavalvontasuunnitelma
1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja
toimintaa koskevat tiedot
1.1 Palveluntuottajan perustiedot:
- Yrityksen virallinen nimi: Limingan fysioterapia ja hieronta FYSH1
- y-tunnus: 3165980-1
- yhteystiedot: Kedonperäntie 11, 91900 Liminka
1.2 Palveluyksikkö ja palvelupiste tai
palvelupisteet, joita tämä suunnitelma koskee (palveluyksikön perustiedot)
Palveluyksikkö:
- Limingan fysioterapia ja hieronta FYSHI
Palvelut
ja niiden vastuuhenkilöt, jotka tämä suunnitelma käsittää:
- Fysioterapia, vastuuhenkilö Sirpa Heikkinen
1.3 Palvelut,
toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Palveluyksikkö
tarjoaa fysioterapiapalveluita palvelupisteessä ja sen lähialueilla
allasjumppana ja kotikäynteinä. Palveluita tarjotaan myös soveltuvin osin
etäpalveluina, kuten etäkuntoutuksena.
Palveluita
tuotetaan myös palvelupisteen sijaintikunnan hyvinvointialueelle.
Vuositasolla
arvioidut asiakas- ja potilasmäärät ja -ryhmät, joille palvelua tuotetaan: 50
Tuotetaanko
palveluja ostopalveluna tai alihankintana toiselle palveluntuottajalle tai
-järjestäjälle: Toimivaxille
2. Asiakas-
ja potilasturvallisuus
2.1
Palveluiden laadulliset edellytykset
Kuvaus toimenpiteistä, joilla palveluyksikkö huolehtii tämän
suunnitelman toteutumisesta
- Toiminnan tai palvelualueen vastuuhenkilö on henkilöstön tavoitettavissa ongelmatilanteita varten normaalina työaikana.
- Vastuuhenkilö seuraa kysymällä yrityksen henkilöstön terapiasuunnitelmien toteutumisesta sekä mahdollisista haasteista tai vaaratilanteista terapiasuunnitelmien toteutumisessa. Henkilöstölle kerrotaan, mistä tukea terapiatyöhön voi saada.
- Henkilöstö perehdytetään ja täydennys koulutetaan erillisen täydennyskoulutus- ja henkilöstösuunnitelman mukaisesti.
- Asiakkaille
sovitaan vastuuterapeutit ja tarvittaessa myös vastuuterapeuttien varahenkilöt.
2.2 Vastuu palvelujen laadusta
- Yrityksellä on kohdassa 1.2 kuvattu terveyspalveluista vastaava henkilö, joka toimii työntekijöiden suorana esihenkilönä.
- Vastuuhenkilö on kiinteästi mukana palveluyksikön päivittäisessä toiminnassa.
2.3. Asiakkaan
ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon
Jokaisella
on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden
taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään
terveyden- ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on
kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä siten, että hänen
vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen
yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava
hänen hoidossaan ja kohtelussaan huomioon. Näistä oikeuksista säädetään
tarkemmin laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (potilaslaki, 785/1992)
Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet
ja itsemääräämisoikeudet
Asiakkaiden
oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua
laki, erityisesti lain 5 §:ää jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa
erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan
valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin
liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista
annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen liittyvissä
kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi
yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä
hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti
hyväksyttävällä tavalla.
Yrityksessä
ei käytetä erillisiä rajoitustoimenpiteitä. Mikäli rajoitustoimenpiteitä olisi
käytössä, niistä tehtäisiin erilliset lain edellyttämät päätökset ja
etukäteiset suunnitelmat sekä merkinnät myös tähän omavalvontasuunnitelmaan
erillisen "rajoitustoimenpiteet" otsikon alle. Rajoitustoimenpiteiden on
lähtökohtaisesti perustuttava lakiin ja ne ovat aina viimesijainen keino. Lisätietoa
Valviran rajoitustoimenpiteet -sivulla.
Lastensuojelu
Terveydenhuollon
ammattihenkilöiden velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus noudatetaan
sitä, mitä lastensuojelulain 25 §:ssä on säädetty. Terveydenhuollon
ammattihenkilöllä on lakiin perustuva velvollisuus lastensuojeluilmoituksen
tekemiseen hyvinvointialueelle, mutta ilmoitus voidaan tehdä myös
lastensuojelulain 25 a §:n nojalla yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa.
Terveydenhuollon
ammattihenkilöillä ei ole oikeutta pidättäytyä lastensuojeluilmoituksen
tekemisestä, milloin he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon
ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen
edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä.
Lastensuojeluilmoituksen tarkoituksena on aina lasta koskevan tuen tarpeen
selvittäminen.
Asiakkaan oikeus osallisuuteen
Asiakasosallisuudella
tarkoitetaan henkilöiden, asiakkaiden ja asiakasryhmien mahdollisuutta
vaikuttaa ja osallistua palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin.
Asiakkaita voivat olla sekä todelliset että mahdolliset asiakkaat, jotka
muodostavat palvelunantajan asiakaskunnan.
Asiakkaan
osallisuudella omassa palvelussa tarkoitetaan palveluja käyttävän henkilön
oikeuttaa tulla kuulluksi ja sopia palveluistaan yhteisymmärryksessä
ammattihenkilöstön kanssa.
Yrityksessä
noudatetaan soveltuvin osin ja osana julkisesti tilattuja sote-palveluja THL:n suosituksia
asiakasosallisuudesta palvelujärjestelmässä.
Yrityksen
arvot ja toimintaperiaatteet
Limingan fysioterapian
toimintaperiaatteena on tarjota laadukasta ja parasta mahdollista fysioterapiaa
asiakkailleen. Arvona on yksilöllinen ja asiakasta kunnioittava kohtelu.
Hoitoon pääsy
Yritys ylläpitää
mahdollisuuksien mukaan julkisesti verkossa tietoa yrityksen
asiakaspaikkatilanteesta esimerkiksi ajanvarauskalenterin avulla ja palvelee
asiakkaita ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli asiakkaalle ei kyetä tarjoamaan
hoitoa kohtuullisessa määräajassa, tästä kerrotaan hoitoon hakeutuvalle asiakkaille
aina erikseen.
Asiakkaat pääsevät
hoitoon varaamalla palvelun joko suoraan itse verkosta, tai vaihtoehtoisesti
terapeutin tai ajanvaraushenkilöstön avulla, joko henkilökohtaisesti asioimalla
vastaanotolla tai puhelimitse ajanvarausnumerosta.
Terapiasuhteen aloitus
Terapiasuhteen alussa asiakkaasta vastuussa oleva terapeutti kartoittaa
asiakkaan tarpeet ja kuntoutuksen tavoitteet, sekä sopii pitkäaikaiseksi
tarkoitetun asiakkaan kanssa erillisen terapiasuunnitelman yksityiskohdista.
Asiakkaan kanssa laadittava terapiasuunnitelma perustuu erilliseen asiakkaan
kuntoutus- ja hoitosuunnitelmaan, mikäli sellainen on saatavilla.
Terapiasuunnitelma uudistetaan kuntoutusjakson päätteeksi tai kerran vuodessa.
Epäasiallisen
kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava
Mikäli
asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla suoraan puhelimitse
tai kirjeitse yhteydessä yrityksen kohdassa 1.2 mainittuun palvelun
vastuuhenkilöön epäasiallisen kohtelun oikaisemiseksi. Vastuuhenkilö kirjaa
asiakkaalta saadun ilmoituksen muistutuksena ja varmistaa ilmoituksessa
kerrottujen epäkohtien poistumisen. Potilaalla on myös oikeus saada alueen
potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan.
Yrityksen vastaanottotilan
seinällä, verkkosivuilla ja tässä omavalvontasuunnitelmassa on potilas- ja
sosiaaliasiavastaavista kertova tiedote, josta asiakas saa tarvittaessa
lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Myös yrityksen henkilökuntaa on koulutettu
potilaan oikeuksista. Sekä yrityksien että julkisen terveydenhuollon asiakkaita
neuvotaan hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavien neuvonnasta.
Asiakkaiden
itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan
itsemääräämisoikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Mikäli
rajoittamistoimenpiteitä joudutaan käyttämään, muutetaan tätä
omavalvontasuunnitelmaa.
Kuntoutus on vapaaehtoista ja
potilaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle tarjottavista
terapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää tyypillisesti
asiakkaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota kuntoutumisensa
tukemiseksi, johon pyritään pääsemään asiakkaan motivoinnilla, ohjauksella ja
harjoituksilla. Yrityksellä ei ole erillisiä asiakkaan itsemääräämisoikeuden
vahvistamiseksi laadittuja ohjeita tai suunnitelmia. Asiakkaiden tyytyväisyyttä
seurataan säännöllisesti kysymällä näiden tyytyväisyydestä yrityksen tarjoamaan
palveluun.
2.4 Muistutusten käsittely
- Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus yrityksen vastuuhenkilölle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on joissain tilanteissa oikeus tehdä muistutus.
- Yrityksen palvelukohtainen vastuuhenkilö käsittelee potilaan antamat muistutukset ja varmistaa epäkohtien korjaamisen viipymättä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.
- Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet käsitellään soveltuvin osin yrityksen henkilöstön viikko- tai kuukausitapaamisessa ja niiden pohjalta tehdään tarpeelliset muutokset yrityksen toimintaprosesseihin tai tähän omavalvontasuunnitelmaan.
2.5 Henkilöstö
- Yrityksessä työskentelevät seuraavat työsuhteiset terveydenhuollon ammattilaiset: 1 fysioterapeutti
- Yrityksen sijaisuustarpeet pyritään täyttämään ensisijaisesti sisäisin järjestelyin. Kelan vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja ostopalveluissa sijaisen on täytettävä samat tilaajan asettamat sopimuksista ilmenevät edellytykset kuin vakituisellekin henkilöstölle asetetaan.
- Terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeudet tarkistetaan ennen palkkaamispäätöstä Valviran Terhikki-rekisterin (JulkiTerhikki) avulla. Rekrytoinnissa voidaan tarpeen mukaan aina tarkistaa myös työntekijän taustat mahdollisten työssä suoritettujen rikosten varalle Valviran ammattihenkilörekisteristä ammattihenkilölain 24 b §:n nojalla.
- Työntekijöiden riittävä koulutus, osaaminen, ammattitaito ja kielitaito varmistetaan työnantajan henkilökohtaisesti suorittamalla haastattelulla sekä työntekijältä saatujen suosittelijoiden avulla. Työsuhteissa noudatetaan alussa koeaikaa.
- Opiskelijoiden käyttö yrityksessä on rajattua. Opiskelijoiden toimintaa ohjataan nimeämällä näille kirjallisesti ohjaaja, joka selvittää opiskelijan edellytykset suoriutua tälle annettavista työtehtävistä aina ennen ensi kertaa tehtäviin ryhtymistä. Opiskelijan tekemiä potilasasiakirjamerkintöjä seurataan ja asiakkaiden kokemuksia tiedustellaan tarvittaessa, jonka lisäksi kuntoutumisen edistymistä seurataan tehtyjen potilasasiakirjamerkintöjen perusteella.
- Potilasturvallisuutta vaarantaviin epäkohtiin puututaan viipymättä ja muut epäkohdat oikaistaan.
- Lasten ja ikääntyvien parissa työskentelevä on velvollinen esittämään ennen palkkauspäätöstään oikeusrekisterikeskuksen alle 6 kk ikäisen rikostaustaotteen. 1.1.2025 alkaen rikostaustaote vaaditaan myös vammaisten parissa työskenteleviltä työntekijöiltä. Rikostaustaote voidaan jättää tarkistamatta, mikäli työntekijän sijaisuus kestää alle kolme kuukautta.
Henkilöstön perehdytys
Yrityksen vastuuhenkilö
perehdyttää oman toimialueensa uudet työntekijät potilasasiakirjojen
kirjaamiseen sekä kuntoutuksen apuvälineiden sekä laitteiden ja tarvikkeiden
käyttöön.
Henkilöstön täydennyskoulutus,
osaamisen ylläpito ja suoritetaan yrityksen erillisen
täydennyskoulutussuunnitelman mukaisesti.
Ensiapuvalmius
Henkilöstön
ensiapuvalmiuksista huolehditaan perehdyttämällä ja kouluttamalla henkilöstöä
säännöllisesti erityisesti yrityksen asiakaskunnan riskit ja tarpeet
huomioiden. Yrityksen toimitiloissa on käytettävissä yleisimmät tarvittavat
ensiapuvälineet.
2.6 Asiakas-
ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
- Kuntoutuspalvelut ovat tyypillisesti kasvokkain yhden terapeutin antamia terveyspalveluita, jotka eivät tyypillisesti toteudu lainkaan, jos terapeutti tai asiakas puuttuvat. Yrityksen terapeutit työskentelevät ja varaavat hoitoaikoja pääosin omatoimisesti, mutta asiakkaiden hoitoon pääsyä ja kuntoutuksen toteutumista seurataan. Yritys seuraa myös jonotilannetta ja tiedottaa vapautuvista asiakaspaikoista esimerkiksi verkkosivuillaan.
- Henkilöstön määrää suhteessa asiakkaisiin seurataan siten, että yksittäisen terapeutin työkuorma ei muodostu liian kuormittavaksi ja että kuntoutumisella on aina olemassa onnistumisen edellytykset.
- Kuntoutusalalla erityisiä lakiin perustuvia henkilöstömitoituksia ei ole. Mikäli palvelun tilaajat, kuten Kela tai hyvinvointialueet, esittävät henkilöstön määrää tai laatua koskevia vaatimuksia, niitä noudatetaan.
2.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
- Yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden kanssa järjestetään sopimuksen mukaisella tavalla ja tarpeellisella määrällä hoitoneuvotteluja. Tämän lisäksi monialaista yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi asiakkaan kotikäyntien/arkiympäristökäyntien yhteydessä tai erillisillä verkostokäynneillä, sekä myös puhelimitse ja suojatulla sähköpostilla.
2.8 Toimitilat ja välineet
Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen
suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa
Tämän toimintayksikön
omavalvontasuunnitelma kattaa seuraavat fyysisesti palvelupisteet:
- Kedonperäntie 11, 91900 Liminka. 35 m2, liikehuoneisto, joka on muokattu terveydenhuollon käyttöön soveltuvaksi huomioiden tilojen ilmanvaihto, äänieristys ja siivous- ja terapiavälineiden säilytys.
Tilojen esteettömyys
Yrityksen
toimitilat järjestetään asiakaskunnan tarpeiden edellyttämällä tavalla
esteettömiksi siten, että kaikkia yrityksen asiakkaita voidaan kohtuullisesti
palvella. Yritys voi tehdä tarvittaessa esteettömyyteen liittyviä sopeuttavia
toimenpiteitä, kuten asentaa automaattiovia tai pyörätuoliliuskoja. Toimitilarakennusten
on täytettävä rakennusluvan aikana voimassa olleet esteettömyysvaatimukset.
Pelastussuunnitelma
Pelastuslain 15
§:n mukaan
rakennukseen, joka on poistumisturvallisuuden tai pelastustoiminnan kannalta
tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai paloturvallisuudelle aiheutuvan
vaaran tai vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat, on laadittava
pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa rakennuksen tai
kohteen haltija.
Yrityksen henkilökunta on perehdytetty pelastussuunnitelmaan suunnitelman
edellyttämällä tavalla.
Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto-
ja palosuojauksesta
Tilat
on suojattu lukituksella ja kulunvalvonnalla. Toimipisteissä on käytössä
murtohälytyspalvelu. Paperimuotoista materiaalia, jota ei ole erikseen
digitaalisesti varmennettu, säilytetään palosuojatuissa tiloissa.
Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn
liittyvistä menettelyistä
Tilat
siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useamminkin. Jätehuolto on järjestetty
kunnallisen jätehuollon kautta. Kuntoutusyritysten toiminnassa ei tyypillisesti
synny erityisen vaarallisia jätteitä. Mikäli vaaralista jätettä kuitenkin
syntyy, kerätään ne erikseen merkittyyn vaarallisen jätteen astiaan,
esimerkiksi tartuntavaarallisten jätteiden astiaan. Käytetyt hoitohygieniaan
liittyvät kertakäyttövälineet hävitetään asianmukaisesti.
Käytettävien välineiden huolto ja perehdytys
Palvelukohtainen vastuuhenkilö vastaa toimialueellansa käytettävien
välineiden asianmukaisesta huollosta ja niitä käyttävän henkilöstön
perehdyttämisestä laitteiden käyttöön.
2.9 Lääkinnälliset
laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Potilastietojärjestelmät
Käytössä
oleva potilastietojärjestelmä täyttää asiakastietolain (laki 703/2023)
vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Mahdollisen
uuden järjestelmän löytyminen tietojärjestelmä rekisteristä tarkistetaan
vastuuhenkilön toimesta ennen järjestelmän käyttöönottoa.
Potilastietojärjestelmä on liitetty Kanta-palveluiden potilastietovarantoon,
mikä tarkoittaa sitä, että yrityksen asiakkaiden potilastiedot kirjataan
Kanta-palveluihin. Asiakas voi Omakanta-palvelusta määritellä luovutetaanko
tietoja Kanta-palveluiden kautta sähköisesti muille sosiaali- ja
terveydenhuollon palveluntuottajille hoidon tarpeen niin edellyttäessä.
Henkilöstön kouluttaminen ja ohjeistus
potilastietojärjestelmien käyttöön
Henkilöstö
opastetaan potilastietojärjestelmän käyttöön perehdytyksen yhteydessä.
Henkilöstöllä on pakollinen vuotuinen täydennyskoulutuskiintiö, jota seurataan
ja toteutetaan erillisen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.
Ostopalvelutilanteet
Yrityksen
tuottaessa palvelua toiselle alihankintana, ostopalveluna tai palvelusetelinä
(kuten hyvinvointialueelle tai alihankintana työterveyshuollon
palveluntuottajalle) laaditaan henkilötietojen käsittelysopimus toimeksiantajan
kanssa ja pidetään potilasrekisteriä erillisen toimeksiantajan lukuun siten,
etteivät potilastiedot sekoitu yrityksen oman potilasrekisterinpidon kanssa.
Ostopalvelutilanteissa potilastiedot viedään Kantaan joko toimeksiantajan
toimesta erikseen tai itse, mikäli toimeksiantaja on antanut erillisen
ostopalvelun valtuutuksen Kantaan.
Käytettäessä
alihankkijoita perehdytetään alihankkija oman potilastietojärjestelmän käyttöön
ja avataan alihankkijalle tunnukset, ellei alihankkija käytä ostopalvelun
valtuutusta tai toimita alihankinnasta syntyneitä potilastietoja muuten
yritykselle. Alihankkijoiden kanssa sovitaan myös henkilötietojen käsittelystä
toisen lukuun. Mikäli rekiterinpitäjä on muu kuin yritys, kuten esimerkiksi
hyvinvointialue asiakastietolain 13 §:n nojalla, huomioidaan tämä
alihankintasopimuksissa.
Mahdolliset
potilasrekisteriä koskeva tietopyynnöt ja tietoturvaloukkausepäilyt ohjataan
viipymättä kulloisenkin rekisterinpitäjän ratkaistavaksi. Omaan
rekisterinpitoon kuuluvissa asioissa tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaukset
käsitellään, ratkaistaan ja kirjataan itse.
Tietojärjestelmiin
kohdistuvista vakavissa häiriöistä ilmoitetaan järjestelmätoimittajalle tai
Valviralle erillisen tietoturvasuunnitelman kirjauksen mukaisesti. Muissa
häiriötilanteissa toimitaan erillisen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.
Etävastaanotto tai etäterapia
Etäpalveluita
käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas on luotettavasti
tunnistettavissa. Ennen kasvokkain alkaneen terapian siirtämistä etäterapiaksi
varmistutaan kuntoutuja-asiakkaan tietoteknisistä edellytyksistä suoriutua
terapiasta myös etänä, joko asiakkaan tai palveluntuottajan laitteilla, kuten
tabletilla, tietokoneella tai puhelimella.
Lääkinnällisten laitteiden seurantajärjestelmä
Yrityksellä
on käytössään lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) sekä eräistä
EU-direktiiveissä säädetyistä lääkinnällisistä laitteista annetun lain
(629/2010) 24 §:n edellyttämän ammattimaisen käytön seurantajärjestelmä
Seurantajärjestelmässä
käytetään Kuntoutusyrittäjät ry:n mallilomaketta.
Yleinen kuvaus palveluyksikön käytössä olevista
lääkinnällisistä laitteista
Palveluyksikössä
käytetään kaupallisia liikunta- ja kuntoutusvälineitä, jotka ovat aina
CE-merkittyjä. Kuntoutuksessa saatetaan käyttää myös omavalmisteena tehtyjä
kuntoutuksen apuvälineitä, kuten harjoituskeittiöitä, kommunikoinnin
apuvälineitä tai muita harjoitusvälineitä, joilta ei edellytetä CE-merkintää.
Henkilöstöllä
on velvollisuus keskeyttää vaaralliseksi havaittujen laitteiden käyttö
välittömästi sekä ilmoittaa yrityksen vastuuhenkilölle tällaisista havainnoista
viipymättä, jotta havaittu ongelma voidaan korjata tai muu ongelma
välineistössä oikaista.
2.10 Lääkehoitosuunnitelma
- Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa, eikä käsitellä lääkkeitä, joten erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei ole.
2.11 Asiakas- ja potilastietojen
käsittely ja tietosuoja
Vastuu
asiakastietojen käsittelyn ohjeistamisesta
Asiakastietolain 7
§:n mukainen palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä
ohjeistuksesta vastaava johtaja on yllä kohdassa 1.2 kuvattu toiminnasta
vastaava palvelukohtainen vastuuhenkilö.
Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen
Jo
pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä
potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri on
salainen sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu sekä teknisesti että
organisatorisesti.
Mahdolliset
virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta
siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan
yksityisyyden suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista
tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti
viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten
edunvalvojalle tai huoltajalle.
Asiakastietoja
luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan erillisellä
suullisella tai kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon
antaman tietojen luovutusluvan perusteella. Suullisesta tietojen
luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin
Kanta-arkistoon
liittyneellä palveluntuottajalla on velvollisuus kirjata kaikki rakenteisesti
kirjatut potilasasiakirjamerkinnät valtakunnalliseen potilastiedon arkistoon
(Kantaan). Asiakas voi halutessaan kieltää tietojen edelleen luovuttamisen
Kanta-palveluiden kautta, mutta Kantaan kirjaaminen on aina Kanta-palveluihin
liittyneen palveluntuottajan lakisääteinen velvollisuus.
Lakiin
perustuvissa ostopalveluissa, kuten hyvinvointialueiden tai näiden
yhteistyöelinten sekä Helsingin kaupungin tilaamien sote-palveluiden osalta
rekisterinpitäjä on lakisääteisesti palvelut tilannut taho.
Rekisterinpitovastuun kuuluessa ostopalveluissa tilaajalle, ei asiakkaalla ole
erillistä mahdollisuutta kieltää tai sallia asiakastietojen palauttamista
tilaajalle.
Kelan
kuntoutuspalveluiden ja Kelan kuntoutuspsykoterapian osalta palveluntuottaja on
aina itsenäinen potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä, eikä tietoja
luovuteta eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman potilaan suostumusta
tai lakiin perustuvaa syytä. Kelan kuntoutuksen osalta lakiin perustuva syy voi
olla kuitenkin esimerkiksi Kelan esittämä Kelan kuntoutuslakiin perustuva
pyyntö saada tietoja kuntoutuksen edistymisestä, jos tiedolla voi olla
vaikutusta etuuspäätöksen käsittelyyn.
Asiakasasiakirjojen käsittely yrityksen sisällä
Asiakasasiakirjojen
kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä
tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen
käsittelystä (703/2023). Yrityksessä noudatetaan myös Kanta-arkiston
toimintamalleja. Yrityksen tietoturvaa ja tietosuojaa on suunniteltu
täsmällisemmin erillisessä lakisääteisessä tietoturvasuunnitelmassa, joka ei
ole julkinen asiakirja.
Henkilöstö
käy säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa tietoturvan ja tietosuojan
kertaus- ja täydennyskoulutuksen joko sisäisesti toteutettuna tai ulkoisesti
esimerkiksi Kanta extranetin verkkokoulutuksina tai ulkopuolisen toimijan
järjestämänä verkko- tai läsnäkoulutuksena.
Henkilöstö
perehdytetään potilasasiakirjojen käsittelyyn erillisen tietoturvasuunnitelman
mukaisesti.
Yrityksen
tietosuojavastaavana toimii
Sirpa Heikkinen
limfys@gmail.com
0405120152
Yrityksellä
on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä ja yritys on liittynyt
Kanta-palveluiden potilastiedon arkistoon.
Lisätietojen
osalta yrityksen asiakkaiden käytettävissä on aina EU:n tietosuoja-asetuksen
mukainen tietosuojaseloste.
2.12 Säännöllisesti
kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palautteen kerääminen ja muistutukset
Asiakkailta
saadusta palautteesta viimeisen 12 kk aikana tehdyt muutokset kirjataan tämän
otsikon alle. Asiakkailta kerätään palautetta aina kuntoutusjakson päättyessä.
Tähän omavalvontasuunnitelman osioon kirjataan miten ja millä välineillä
palautetta on kerätty, sekä mihin toimenpiteisiin palautteen johdosta on
viimeisen 12 kk aikana ryhdytty.
Asiakaspalautteen
perusteella on tehty seuraavat muutokset:
- Muutokset ja täsmennykset
Terveydenhuollon
asiakkailla on aina oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain
3 luvun mukainen muistutus. Toimintayksikön on käsiteltävä muistutus
asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa
ajassa muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava asian laadun
edellyttämällä tavalla.
Muistutuksen
tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta kantelua
valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.
Potilaan neuvonta ja potilas- ja asiakasasiavastaavat
1.1.2024 alkaen hyvinvointialueiden
tehtäväksi tuli järjestää alueen kaikille asiakkaille ja potilaille potilas- ja
asiakasvastaavapalvelut. Nämä palvelut ovat potilaalle ja asiakkaalle
maksuttomia. Lakisääteisen palvelun puitteissa riippumaton potilas- tai
asiakasasiavastaava neuvoo potilasta tämän lakisääteisistä oikeuksista.
1.1.2024 astui voimaan uusi Laki
potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista, jossa 2 § todetaan, että
hyvinvointialueiden on järjestettävä potilasasiavastaavien ja
sosiaaliasiavastaavien toiminta myös yksityisten järjestämiin ja tuottamiin
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Tässä vielä laista tarkemmin
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230739 ja tässä hyvinvointialueen
yhteystiedot https://pohde.fi/palvelut/potilas-jasosiaaliasiavastaava/
Kuntoutusyrittäjien jäsenenä yrityksemme
asiakkaat ovat oikeutettuja käyttämään maksutta myös Kuntoutusyrittäjät ry:n
potilasneuvontapalvelua, joka on hyvinvointialueen lakisääteistä
potilasasiavastaavan palvelua täydentävä palvelu. Palvelun tavoittaa tästä
osoitteesta: https://kuntoutusyrittajat.fi/potilasneuvonta/
Potilasneuvontapalvelu ohjeistaa potilaan
asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa. Palveluun voi ottaa yhteyttä
liittyen esimerkiksi: -potilasturvallisuus ja potilasvahingot -potilaan väärin
kohtelun riski -itsemääräämisoikeuden kysymykset -potilastietojen saaminen ja
korjaaminen.
Palvelu on kuntoutusyritysten asiakkaille
maksuton ja sisältyy Kuntoutusyrittäjien jäsenyritysten jäsenmaksuun aiemman
potilasasiamiespalvelun tapaan. Neuvonta on suunnattu sekä potilaille että
kuntoutusyritysten yrittäjille ja työntekijöille potilaan oikeuksiin
liittyvissä asioissa. Neuvontaa antaa Kuntoutusyrittäjien juristi Juhani
Saarinen. Voit olla Juhaniin yhteydessä lähettämällä kysymyksesi sähköpostitse
(juhani.saarinen@kuntoutusyrittajat.fi) tai soittamalla numeroon 050 324 0740.
Potilasasiavastaavan palvelu siirtyi
hyvinvointialueiden järjestämisvelvollisuuden alle, jossa sosiaaliasiavastaavat
myös ovat olleet jo poistuvan termin aikana. Saat tarkempaa tietoa alueesi
potilasasiavastaavasta omalta hyvinvointialueeltasi. Pohteen alueella: https://pohde.fi/palvelut/potilas-jasosiaaliasiavastaa
3. Omavalvonnan riskienhallinta
3.1 Palveluyksikön
riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Palveluntuottajan ja henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus
Tämän
omavalvontasuunnitelman kattamalla henkilöstöllä on velvollisuus ilmoittaa
työssään havaitsemistaan epäkohdista ja asiakkaille vaarallisista tilanteista
tai käytännöistä sekä muusta havaitsemastaan lainvastaisuudesta tai asiakkaan
oikeuksien toteutumatta jäämisestä viipymättä esihenkilölle, jotta mahdolliset
ongelmat voidaan ratkaista tai niiden synty ehkäistä.
Vastaavasti
palveluyksiköllä on velvollisuus ilmoittaa palvelunjärjestäjälle
(hyvinvointialue tai Helsingin kaupunki) ja valvontaviranomaiselle
(aluehallintovirasto tai Valvira) palveluntuottajan omassa tai tämän
alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta
olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta
vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut
sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan
omavalvonnallisin toimin. Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mikäli
palveluntuottaja kykenee omatoimisesti korjaamaan puutteet tai uhkaavat
puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.
Henkilöstöllä
on myös sote-valvontalain
29 §:n nojalla oikeus ilmoittaa havaitsemistaan puutteista valvovalle viranomaiselle
(aluehallintovirastot tai Valvira) jos yritys ei ilmoituksen saatuaan korjaa
epäkohtaa tai epäkohdan uhkaa viipymättä.
Sote-valvontalain
mukaisesta ilmoitusoikeudesta ja ilmoitusvelvollisuudesta on tehtävä merkinnät
tähän omavalvontasuunnitelmaan ja henkilökunta on perehdytettävä näistä
oikeuksista ja velvollisuuksista.
Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet
näihin tilanteisiin
Väkivaltatilanteet
Yritys
pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita ohjaamalla tai kouluttamalla henkilöstöä
tunnistamaan potentiaaliset väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin
etukäteen. Yrityksen toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa.
Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden tai
henkilöstön turvallisuuden niin edellyttäessä yrityksen henkilöstö on
velvollinen kutsumaan paikalle poliisin ratkaisemaan väkivallan uhkan tai
selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.
Tapaturmatilanteet
Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka
kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että
tapaturma tapahtuu hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.
Yritys
huolehtii riskien tapaturmariskien torjunnasta esimerkiksi talviaikana
torjumalla liukkautta (esimerkiksi hiekoittamalla) yrityksen toimipisteelle
saavuttaessa tai järjestämällä muulla tavoin asiakkaille turvalliset
kulkuyhteydet yrityksen toimitiloihin.
Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet
Yrityksessä
on asiakasturvallisuuden edellyttämät välineet ja henkilöstöllä taito niiden
käyttöön sähkökatkotilanteessa. Yrityksellä on jatkuvan potilasturvallisuuden
edellyttämä varasto kriittisiä hoito- ja hoivatarpeita tai tarvikkeita, jotta
hoito tai kuntoutus voidaan myös poikkeus- tai häiriötilanteessa keskeyttää
asiakasturvallisella tavalla.
3.2 Riskienhallinnan
keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataan
Epäkohtien
korjaaminen on lähtökohtaisesti lähimmän esihenkilön tai yrittäjän
(vastuuhenkilön) itsensä vastuulla. Asiakas- ja potilasturvallisuutta
heikentävät epäkohdat toiminnassa tai laitteistoissa korjataan välittömästi.
Alihankkijoiden
toiminnassa havaituista epäkohdista pyydetään selvitys alihankkijalta sekä
vaaditaan havaittuja puutteita korjattavaksi. Korjaustoimenpiteiden
toteutumista valvotaan.
Korjaavista
toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle yrityksen sisäisellä tiedotuskanavalla
tai henkilöstön säännöllisissä kokouksissa.
Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä
ja muutettaessa on otettava huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja
päätökset.
Tähän kohtaan kirjataan, mitä muutoksia
viranomaisten antaman ohjauksen tai päätösten perusteella on tehty, jos
ohjausta on saatu.
Tätä suunnitelmaa laadittaessa viranomaisten
antamaa ohjausta tai toimintaa koskevia päätöksiä ei ole ollut.
3.3
Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi
Kuntoutuksen
suurimmat riskit liittyvät tyypillisesti liikuntakokeiluihin ja tavoitteiden
saavuttamatta jäämiseen erinäisistä syistä. Itse hoidosta aiheutuvat riskit
ovat usein vähäisiä, mutta eivät olemattomia. Riskejä sisältyy erityisesti
neulojen, kuumien pintojen ja mahdollisia allergisia reaktioita aiheuttavien
aineiden käsittelyyn sekä asiakkaiden kanssa että hoitohenkilökunnan
näkökulmasta.
Yrityksen
henkilökuntaa on ohjeistettu raportoimaan yrityksen vastuuhenkilölle, joka
pitää kirjaa henkilöstön antamista kehitysehdotuksista ja tekee niitä vastaavat
tarvittavat muutokset yrityksen sisäisiin ohjeisiin ja tähän
omavalvontasuunnitelmaan.
Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilain 17 §)
Tartuntautilain
17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava infektioiden
torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n infektioiden
torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia. Tavanomaiset
varotoimet ovat luettavissa tällä sivulla. Sivun sisältö tallennetaan myös
erillisenä PDF:nä tai tulosteena henkilöstön käytettäväksi siltä varalta, että
verkkosivu ei ole toiminnassa.
Vaihtoehtoisesti
infektioiden torjuntasuunnitelma kirjataan tähän tai tämän
omavalvontasuunnitelman liitteeksi.
Läheltä piti -tilanteet ja muiden vaaratilanteiden käsittely
Yrityksessä
kirjataan vaaratapahtumat ylös yrityksen potilastietojärjestelmästä löytyvään
yhteiseen tilaan tai vaihtoehtoisesti yhteiseen vihkoon.
Vaaratapahtumiin
ei kirjata potilaiden tai asiakkaiden henkilötietoja. Vaaratapahtumakirjaukset
eivät korvaa asiakaskohtaisia potilas- ja asiakasasiakirjamerkintöjä.
Edellisen
kuukauden vaaratapahtumat käydään läpi yrityksen vastuuhenkilön tai tämän
sijaisen johdolla aina seuraavan kuukauden henkilöstön kuukausipalaverissa,
kuitenkin vähintään kerran neljässä kuukaudessa. Vaaratapahtumista tehdään
tarvittavat täsmennykset ja lisäykset tähän omavalvontasuunnitelmaan.
Yksinyrittäjä kertaa
kirjaamansa vaaratapahtumat päivittäessään omavalvontasuunnitelmaa kerran
neljässä kuukaudessa.
3.4
Ostopalvelut ja alihankinta
Ostopalvelutuottajien palvelutuotantoa valvotaan
pääosin samoin keinoin kuin yrityksen omaakin tuotantoa: seuraamalla
asiakkaiden kuntoutumisen kehittymistä, laadittuja potilasasiakirjoja sekä
kysymällä asiakkaalta palautetta. Saatua tietoa täydennetään säännöllisellä
alihankkijan kanssa käydyllä vuoropuhelulla näistä aiheista.
3.5
Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Palveluyksikön vastuuhenkilö vastaa palveluyksikön
valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta.
4. Omavalvontasuunnitelman
toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
4.1
Toimeenpano
Palveluyksikön omavalvonnan käytännön
toteuttamisessa ja sen onnistumisessa asiakas- ja potilastyössä on oleellista
henkilöstön sitoutuminen omavalvontaan sekä henkilöstön ymmärrys ja näkemys
omavalvonnan merkityksestä, tarkoituksesta ja tavoitteista.
Henkilöstö koulutetaan yrityksen
omavalvontasuunnitelman noudattamiseen keskittyen erityisesti henkilöille ja
tietosuojalle mahdollisesti aiheutuviin riskeihin.
Ajantasainen
omavalvontasuunnitelma on yrityksen henkilöstön tiedossa ja saatavilla kaiken
aikaa yrityksen kotisivuilta ja yrityksen sisäisestä tietoverkosta.
Omavalvontasuunnitelman muutokset tiedotetaan henkilöstölle säännöllisesti,
vähintään kolme kertaa kalenterivuodessa.
Omavalvontasuunnitelmaan
tehtyjen muutosten vieminen yrityksen arkeen ja käytäntöihin varmistetaan
vastuuhenkilön toimesta päivitysten sisäisen julkaisemisen ja
lisäperehdyttämisen jälkeen pistokokein.
4.2 Julkaiseminen,
toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen
verkkosivuilla sekä kaikkien toimipisteiden vastaanottotiloissa, tai jos
toimipisteessä ei ole erillisiä vastaanottotiloja, ulko-oven välittömässä
läheisyydessä. Suunnitelma on saatavilla sekä sähköisesti että
paperitulosteena. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys, jolloin
suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden saatavilla on aina suunnitelman
uusin versio.
Yrityksen
vastuuhenkilö varmistaa omavalvontasuunnitelman lisäämisen yrityksen
verkkosivuille ja toimipisteisiin joko henkilökohtaisesti tai käyttämällä
tarpeellista apua, kuten verkkosivujen ylläpitäjää.
Omavalvontasuunnitelman havainnot ja päivitykset
käsitellään kolme kertaa vuodessa (neljän kuukauden välein) yrityksen
sisäisissä kokouksissa, joissa henkilökunta on joko kokonaan tai pääosin
edustettuna.
Limingassa 13.08.2024
Sirpa Heikkinen